Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 23 mei 2018

Nogmaals privacyverklaring Blogger

Ik ben eigenlijk best wel geïntrigeerd door de noodzaak versus onzin van een privacyverklaring op je blog en alles wat daar mee samenhangt.
Als iets verplicht is, dan wil ik er ook graag aan voldoen.
Aan de andere kant moet er wel duidelijkheid zijn en moeten dingen ook goed gecommuniceerd worden. En aan dat laatste ontbreekt het nogal, vind ik.
Vandaar mijn zoektocht rond dit onderwerp.

Zo zocht ik op de termen 'blogspot en privacy'. Ik gebruikte expres de oude naam blogspot i.p.v. blogger omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik linkjes kreeg die met het programma te maken hebben.
Nou, de eerste link was al meteen raak! Een bericht van 10 mei over dit onderwerp... HIER vind je het artikel, uiteraard wel in het Engels... Er staat in Nederlands het volgende:

Blogger (BlogSpot) vereist niet specifiek dat bloggers een privacybeleid hebben.

Maar mogelijk hebt u een Privacybeleid nodig, vooral als u zich wilt aanmelden bij uw blog voor het Google AdSense-programma om advertenties weer te geven via uw blog.

Er zijn inderdaad gebruikers van Blogger die via hun dashboard/earnings (verdiensten) hebben ingeschakeld. En dat gaat dan via Google Adsense.
Google Adsense is een CPC (kosten per klik) advertentieprogramma waarmee uitgevers (iedereen die advertenties op hun websites wil plaatsen) een kleine hoeveelheid HTML in hun sites kunnen invoegen en waarop advertenties worden weergegeven die zijn getarget en relevant zijn voor de inhoud van de site.

Mocht je nu toch liever wel een privacyverklaring op je blog zetten, dan worden er via het artikel dat ik noemde een aantal handige tips gegeven.
Je vindt ze meteen aan het begin van het artikel, genummerd van 1 t/m 3:


1 Privacybepalingen voor een blog
2 Blogger (BlogSpot) vereist Privacybeleid
3 Hoe een privacybeleid toe te voegen op Blogger?

Je kunt de tekst eventueel kopiëren en plakken in Google Translate als je moeite hebt met het Engels.
Punt 3 geeft stapsgewijs aan hoe je een pagina kunt aanmaken waar je je verklaring kwijt kunt.
Veel Blogger gebruikers hebben bovenaan hun blog zo'n balkje met verschillende pagina's, misschien heb je dat wel eens gezien.
Er wordt gesproken over een gadget... dat is gewoon een klein stukje technologie in dit geval wat het je gemakkelijk maakt om dingen in te voegen op je blog.

Dan de verklaring zelf ...
Bij punt 8 kun je dan een verklaring gaan maken via een aantal vragen die uitmonden in een privacy beleidsstuk. Ik heb dat even gedaan, want ik was nieuwsgierig...
Maar o, dat kost natuurlijk uiteindelijk geld... Het zal weer eens niet! Maar als je het er voor over hebt, dan krijg je dus netjes een aangepast beleidsdocument via je de mail n.a.v. jouw antwoorden op de getelde vragen. Dat stuk kun je dan kopiëren en netjes op je pagina bovenaan je blog zetten.


Gisteren las ik ook nog de reacties op het blogbericht bij Zuinigaan over de privacywet en AVG. 
Deels verhelderend en lekker nuchter...

Inmiddels heb ik ook de privacyverklaring die ik al had opgesteld nog wat aangepast, zie het tabblad bovenaan. Mocht je de tekst willen gebruiken, dan vind ik dat geen enkel probleem.

Ondanks alles wat ik heb gevonden en heb gelezen, blijft het een vage materie.
Ik weet ook niet wat er nu eigenlijk wel moet of niet hoeft. Ik ben ook geen jurist.
Maar laat je vooral niet gek maken! En blijf gewoon gezellig bloggen...

19 opmerkingen:

  1. Dank voor je uitzoekerij. Ik kijk het allemaal nog even aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O. K. Dan kopieer ik jouw privacy overzicht. Natuurlijk met mijn eigen gegevens. En een verwijzing naar jou. En dan gauw lekker verder bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat we gezellig blijven bloggen stast voorop, voor mij dan ;-)
    Nogmaals dankjewel voor je speurwerk, het brengt een stuk rust.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nogmaals dank, ik heb jouw verklaring als richtlijn open gehad terwijl ik die van mij schreef, je zal wel wat herkennen in mijn verklaring.

      Verwijderen
  4. Het is wat met die nieuwe wet. En het lijkt voor hobbybloggers allemaal onzin, maar toch zijn we er allemaal druk mee bezig. Niemand wil immers onbedoeld de wet overtreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En hoe krijg je nou precies daar bovenaan een balkje met verschillende onderwerpen?
    Dank je wel voor het uitzoeken, had mijn blog helemaal al verwijderd, misschien maak ik er weer 1 aan over een aantal weken.
    Groeten, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het gelukt met de tip van hieronder?

      Verwijderen
    2. Ja, ga er morgen mee aan de slag! Moet nog even een Privacy-verklaring opstellen, maar mag misschien wel, met aanpassingen, van iemand gebruiken?
      Bedankt voor de hulp

      Verwijderen
  6. Dank je wel voor het uitzoekwerk. Ik ga ook nog maar weer even schaven aan mijn, te uitgebreide, privacyverklaring.
    @Ineke; om het in blogspot te kunnen publiceren in een tabblad, kan je een pagina aanmaken. Daarna nog wel op publiceren klikken dan heb je een tabblad waar je je privacyverklaring onder kan brengen net als een gewoon blogje. Lukt het niet direct, kijk dan ook nog even bij Indeling en klik dan nogmaals (vinkje invullen) op pagina publiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gedoe, wat een gedoe, maar knap dat je het allemaal uitgevogeld hebt. en zo zijn er dus meer bloggers ik heb inmiddels ook begrepen hoe vaag het een en ander is maar vooruit ik heb hem ook staan kan nooit geen kwaad denk ik. Bedankt Elizabeth voor de moeite xx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel verhelderend deze post, de zin en onzin van het geheel, hihi.
    Slim van je om te zoeken op 'blogspot en privacy' en meteen
    te lezen krijg wat we willen weten. Rust in de tent en we
    gaan nu weer heerlijk relax verder met bloggen.
    Heel erg BEDANKT voor alle moeite, je bent een TOPPER!!!

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. IK vond jouw blog toen ik op zoek was naar informatie over de noodzaak van een privacy-verklaring terwijl ik een klein hobbyblogje via Blogspot heb. Dank je wel voor het uitzoeken en je keurige verklaring, die ik grotendeels heb overgenomen van jouw blog. Ik heb dit natuurlijk (met link) er keurig bij vermeld. Mocht je dit liever niet hebben, laat het me dan weten, dan haal ik die link meteen weer weg.
    Maar hoe dan ook, dank je wel!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad, pffh! Maar laten we vooral verder bloggen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je heldere uitleg, jij bent mijn gids in deze zoektocht! Ik ben vandaag vrij dus ik dacht nu moet het er maar van komen. En nu denk ik, of ik doe gewoon niets? Haha misschien toch maar op mijn blog zetten voor de zekerheid. Even uitvogelen hoe ik dat moet doen dan.... XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je voor het uitzoeken. Ik ga grotendeels jouw tekst gebruiken. Las dat je dit geen probleem vind. Bedankt. Ik schrik een beetje van mensen die stoppen met bloggen vanwege een verklaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Huppakkee staat er al 15 minuten werk. Komt omdat jij zo goed het uitzoek werk gedaan heb. Bedankt! Want mijn nederlands is niet zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is inderdaad een heel gedoe. Ik heb een privacyverklaring via een site gedownload en de gegevens aangepast. Hoo maar dat het voldoende is. Nu moet ik nog iets maken voor mijn man want die is zzp-er en moet ook nog iets met dat AVG. Ze hebben geen idee hoeveel tijd en energie dat kost en dat niet iedereen daar tijd voor vrij kan maken om zich er in te verdiepen. Laat staan geld om een officiele verklaring op te laten maken. Natuurlijk willen we niet dat iedereen met je gegevens aan de haal gaat maar we slaan weer eens door..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hartelijk dank voor het uitzoeken en delen van je info over de privacyverklaring. Ik heb je tekst overgenomen. Ik denk dat ik anders gestopt was met bloggen. Wat een gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...