Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 10 augustus 2015

(Recepten) boek van kranten

Vorige week schreef ik in een blogbericht dat ik een nieuw receptenboek aan het maken was.
Ik kreeg er best wat reacties op en daarom laat ik nog een keer zien hoe ik zo'n boek maak.
Je kunt het natuurlijk ook voor andere doeleinden gebruiken dan recepten...

Nu we de krant op tabloidformaat hebben, gebruik ik een krantenvel dat ik eerst dubbel plak en dan nogmaals dubbel zodat ik een A4 formaat heb dat 4 krantenvelletjes dik is.
Een paar jaar geleden scheurde ik de vellen nog, en deed ik 4 à 5 laagjes op elkaar. Je kunt er HIER over lezen.

Dan kwast ik er Gesso over; eerst de ene kant en dan laten drogen, vervolgens de tweede kant.
Als alles goed droog is, verf ik de pagina's met een rollertje of een kwast. Soms kies ik één kleur, maar het is ook leuk om twee kleuren een beetje te mengen. Dan krijg je weer een heel ander effect.


Om de bladzijden straks aan elkaar te kunnen maken, knip ik stroken stof (met een kartelschaar) die combineren met de kleur van de pagina's. Voor de lengte houd je de lengte van je pagina aan en de breedte is 4 cm.
Je vouwt de stofstrook in de lengte dubbel en je maakt er een scherpe vouw in.
Dan kun je de strook keurig om de bladzijde doen en haak je hem onder de naaimachine door. De afstand waarop je stikt komt niet zo nauw.

Bij de bladen van dit groene boek heb ik ook de bladzijden rondom doorgestikt en vond ik het leuk om verschillende steken te gebruiken die ik op de naaimachine heb. 
Vroeger deed ik dat niet, maar dan moest ik toch wel eens hier en daar wat bijplakken. 
En ik vind het eigenlijk best een leuk effect geven!


En dan komt het naaiwerk ... Ik gebruik stevig (quilt) garen en naai twee pagina's met de matrassteek aan elkaar, zie ook de foto hierboven.


Dan komen de volgende twee pagina's erbij en dan naai je om beurten deze twee bladen aan elkaar en dan weer het voorgaande blad erbij, dus door 3 ...
Zo ga je door met telkens 2 nieuwe pagina 's erbij totdat ze allemaal verbonden zijn.
Vroeger deed ik het anders en nam ik een dikke naald met een katoenen draad en die haalde ik vrij grof in één keer door alle zijkanten van de pagina's heen:


Dit kan natuurlijk ook en is geschikt voor wie wat minder geduld heeft of het priegelwerk niet ziet zitten... 



En dan kun je de pagina's gaan gebruiken... In mijn geval komen er recepten in vanuit kookmagazines die gratis bij de supermarkten liggen. 
Soms knip ik en soms scheur ik ...


Dit groene boek is vandaag gevuld met recepten en ik heb al bedacht dat het misschien leuk is om nog wat tekst toe te voegen. B.v. hoe het recept uitgevallen is... of een toevoeging die je hebt gedaan...
Of zomaar wat doedels tekenen...
Tja, en waarom zou je geen art journal maken van zo'n krantenboek?
Of een vakantieplakboek ...



15 opmerkingen:

  1. Ik vind het zo leuk en ook erg orgineel ga dit zeker doen voor mijn volgende recepten schrift ,bedankt voor je duidelijke uitleg ,mijn to do lijst word alweer langer en langer ,marjan had ook al zo iets leuks .komt goed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Marloes; gaan we werken met papier en lijm ipv wolletjes :-)

      Verwijderen
  2. Dank je voor je uitvoerige beschrijving. Ik heb vast wel wat knallers die in zo'n mooi boekje geplakt kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geworden. Je boekenkast raakt zo wel vol, maar wel op een bijzondere manier. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartstikke leuk en natuurlijk origineel en persoonlijk!!!
    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk ziet het er uit en heel apart, zo eentje heeft niemand. Ik denk dat het nieuwe boek van Arne en Carlos dan ook wel iets voor jou is. Ik las ergens op hun facebookpagina dat het over art journaling gaat en het komt ook in het Nederlands. Het is er nog niet, dus ik kan er even over nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaaa, dat is een leuk idee - hier wil ik ook mee bezig! Wat ziet dat er leuk uit, het borrelt al: een shabby chic plakboek, of iets met plaatjes in één kleur. Bedankt voor de uitleg.
    ik heb ook al iets meegekregen over het nieuwe boek van A&C, heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk hoor bedankt voor de uitleg. Wat komen er toch originele dingen voorbij om mee aan de slag te gaan. Dat gaat nog moeilijk worden om te kiezen. Maar met de winter voor de deur komen er weer vrije uurtjes.
    groeten
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk idee. De lekkerste recept ga je die ook delen op je blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een super tutorial om een prachtig boekje te maken!! Ik heb hem meteen gepind, ook je vorige tutorial erover :-). Ik vroeg me nl af wat voor lijm je gebruikt en dat staat in de vorige: Pritt!
    Het lijkt me ook leuk om cadeau te geven. Echt een heel leuk boekje!! Dankje voor het delen!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat is dit leuk! Ik gebruik altijd verschillende boekjes voor m'n plaksels, maar dit is veel mooier. Zal ik, zal ik er ook één proberen te maken???
    Dank voor het delen en de duidelijke uitleg!
    Zomersgroetje van huis tot huis, liefs Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor dit leuke idee! Daar ga ik zeker nog iets mee doen.
    Fijne dag, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is écht mooi - ik ga het ook eens proberen om te gebruiken als vakantieplakboek, zoals je zelf ook al opperde. Ik denk wel dat ik dan bij het ontbijt een goeie portie spek en eieren moet eten, om genoeg kracht te hebben om de pagina's aan elkaar te naaien ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er super leuk uit en kan idd voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Ook leuk voor een speciaal cadeautje met een verjaardag, of ander feestje. Dank je voor de uitleg. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...