Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 14 mei 2014

Gezeur bij de deur



Sinds maandagmiddag zit er bij ons deze sticker op de brievenbus. 
Eindelijk ... !
Ik loop me al jarenlang te ergeren aan alle 'troep' die er op de mat valt, maar DH dacht er wat anders over.
Eindelijk is hij nu ook zover dat de reclamefolders geweerd mogen worden.


Het laatste jaar heb ik steevast ook alles op de mat laten liggen en daar baalde hij best wel van als hij thuis kwam...
De sticker was een half jaar geleden al besteld, maar nu heeft hij er zelf voor gekozen om die er op te plakken. Geweldig toch?




Nu ben ik zelf wel een beetje extreem in dit opzicht. Ik haat reclame, en dat is niet overdreven. 
Ik draai altijd m'n hoofd om als ik aangeplakte reclameposters zie. De radio word door mij bijna nooit aangezet en televisie kijken doe ik zelden. Ik laat dat niet alleen voor de reclame, maar het heeft wel meegespeeld. 
Het ergert me ook verschrikkelijk als er producten onder mijn aandacht worden gebracht alsof ik die zou moeten hebben. Ik kan toch zelf m'n keuze's wel maken? En als ik denk iets nodig te hebben, dan kan ik me toch aan alle kanten en via diverse bronnen laten informeren?
Om maar te zwijgen van misleidende reclame, die er in allerlei soorten en maten is. Benieuwd?
Kijk dan maar eens HIER. Zelfs het NRC schreef erover ...


Zoekend naar plaatjes op internet, vond ik nog wat varianten...


Ach, het is maar wat je wil en wat je wenst...



En dan hebben we nog bovenstaande.... Die zou ik zelf niet bij de deurbel plakken, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen het doen.
Aan de gewone collectes via de bussen geef ik altijd, maar ik ervaar het wel als irritant als er bijna wekelijks voor een collecte aangebeld wordt. Niet zomaar omdat ik dan in de buidel moet tasten, maar gewoon omdat ik dan uit m'n bezigheden wordt gehaald. En het is toevallig altijd als je net op zolder bent, of als je aan tafel zit...

Een ander geval vind ik het donateur worden van een organisatie via de welbekende overtuigende en zogenaamd vriendelijke en soms slijmerige wervingspraatjes aan de deur. Tjonge, wat vind ik die irritant!!!!



Ze zijn zo vreselijk van hun gelijk overtuigd, maar o wee als je er eerst over na wilt denken...
Meteen boter bij de vis, dat is wat ze willen. En het laatste nieuwe is dat je binnen twee weken je toch kunt bedenken en af kunt melden. Dat klinkt prachtig, maar in de praktijk wordt dit natuurlijk vaak vergeten.

En dan hebben we nog de categorie 'product aan de man brengen' ... Of het nu een groene stroomproducent is, of een gevelreiniger, of een telefoonaanbieder is.... Ik verkoop altijd NEE.




Vroeger luisterde ik het hele riedeltje uit van deze mensen, maar zelfs dat kan ik niet meer opbrengen.
Ze zijn ook nog eens beslist niet kort van stof....
Tegenwoordig kap ik ze al snel af en zeg ik hoofdschuddend "geen interesse, hoor" en probeer ik zo snel mogelijk op een enigszins fatsoenlijke manier de voordeur weer te sluiten.

Gistermiddag had ik trouwens een 'originele' aan de deur.
Ik zat boven in m'n hobbykamer en zat juist wat te prutsen toen er aangebeld werd. Ik twijfelde of ik naar beneden zou lopen, want er wordt ook nogal eens na schooltijd 'belletje geleld" (we wonen op zo'n heerlijk hoekje van de straat). Maar toen bedacht ik me opeens dat het wel eens mijn vriendin met hondje Puck kon zijn. Dus ik rende toch maar naar beneden. 




Helaas, daar stond een jongeman ....(ze worden steeds jonger, of word ik soms ouder ?) 
Witte jas aan, badge op de jas, formuliertjesblok onder de arm en een tandenpastagrijns ....
"Eén hele goede middag, mevrouw! Ik zeg nèt tegen mijn collega dat ik vanmiddag iedere mooie vrouw die ik tegen kom een hand ga geven..."

Wat ik toen zei was misschien niet goed van me (en ook helemaal niet netjes!), maar ik zei: "Ik heb geen zin in deze flauwekul, ga naar je moeder of in de zandbak spelen!"
Hij was even verbijsterd, maar terwijl ik de deur al wilde gaan sluiten, riep hij 'maar ik kom voor een goed doel...'
Natuurlijk had ik nog kunnen zeggen van 'zeg dat dan meteen' maar daar had ik geen zin meer in.
Ach, hij was het 'slachtoffer' van al zijn voorgangers die bij mij aan de deur kwamen...


GEEN GELEUR AAN MIJN DEUR






16 opmerkingen:

  1. En weet je wat ? Ik geef je overschot van gelijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Elizabeth,
    Wat een stap is er gezet. Er komt ook steeds meer van die rotzooi. Van de papieren reclame heb ikzelf niet zoveel last, maar die van de radio en tv vind ik meestal banaal. Gelukkig kijk ik niet veel.
    Jouw verhaal over de verkopers aan de deur of die telefoontjes vind ik heel herkenbaar. Ik ben tegenwoordig niet meer zo beleefd.
    Ik vond al je sticker voorbeelden prachtig.
    Groet,
    Dientje (dientjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het helemaal met je eens. Bij mij gaat het nog een stapje verder. Ik heb een raampje in mijn voordeur en zodra ik al iemand zie staan die weer wat wil verkopen o.i.d. dan doe ik al niet eens meer open maar maak een gebaar dat ik geen interesse heb. 's avonds doe ik sowieso al niet meer open.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, volgens mij irriteert zo'n beetje heel Nederland zich aan dat geleur aan de deur. Reclameblaadjes en zo mogen er gewoon in maar de verkoop aan de deur stoort mij ook vreselijk evenals het gezeur aan die telefoon. Vreselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, je hebt helemaal gelijk. De meeste reclameblaadjes gaan ongelezen de bak in.
    En die verkopers zijn helemaal walgelijk. Die van jou had wel een heel gedurfde openingstoespraak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat kan echt wel heel vervelend zijn. Hier gaat dat met perioden, de laatste tijd worden we goed gerust gelaten. Ook ik probeer ze zo snel mogelijk op een vriendelijke manier af te schepen. Succes met je nieuwe sticker!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, hoewel ik ook vind dat we bulten reklame krijgen waar ik niet om vraag en waar ik absoluut geen interesse in heb, doe ik GEEN stikker op onze brievenbus. Waarom niet? Wel om de simpele reden dat ik dan weer net iets meer oud papier heb wat bij ons steevast naar een goed doel gaat!! Als ik dan die stikker op mijn deur plak, moet je eens zien hoeveel oud papier je dan misloopt!!
    En die reklameverkopers? Door de telefoon ben ik er al snel klaar mee! Halverwege hun praatje heb ik al gezegd: Dank u mevrouw/mijnheer, ik heb geen belangstelling. Goedemiddag. Waarna de verbinding zonder pardon wordt verbroken, ook al zijn ze dan nog aan het praten, lak aan alle stembanden!!
    Gelukkig houd ik het belmeniet-register goed bij en ben ik van bijna alle telefoontjes verlost!!!
    Aan de deur heb ik dat geleur nog niet zo heel erg, want vaak doet onze bel het niet. En dat vind ik helemaal niet zo heel erg. Mensen met collectebussen zie ik vaak eerst bij de buren over het erf lopen, dus dat gaat meestal wel goed. En mis ik ze? Ach, ik heb mijn standaard lijstje van goede doelen die ik elk jaar doneer....
    Nee, ik vind het niet zo erg dat onze bel het niet zo goed meer doet....

    Je had trouwens ook aan die jongen kunnen vragen of hij z'n goede bril/contactlenzen wel inhad! Ik vind dat altijd zo'n waardeloze opmerking.... Iedere mooie vrouw...phe, 't mocht wat... ze menen er geen ene sylable van!! Waar ik niet mee bedoel dat jij lelijk bent Elizabeth, want daarover kan ik geen oordeel geven aangezien ik je nog nooit heb gezien!!!!!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry... wel een heel verhaal geworden....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat anti-colportage plaatje hangt bij mij ook onder de bel (een zelfgemaakt exemplaar) en ik moet zeggen dat het enorm helpt. Natuurlijk heb je nog altijd van die figuren die een bord voor de kop hebben, maar ik vind dat ik dan het recht heb iets minder vriendelijk te zijn nadat ik ze nog eens netjes op het plaatje heb gewezen en ze toch volhouden. Uiteraard ben ik ook aangemeld bij het bel-me-niet-register en dat gaat momenteel ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wij hebben dat stickertje van nee geen collectes, nee geen verkopen aan de deur, boven de bel.
    het maakt niks uit, gisteravond deed michel de deur open en we werden weer getrakteerd op een nieuw kunstofkozijn mannetje. michel zei nee, en wees daarna naar die sticker, daar had de man geen boodschap aan. En dat klopt, ze bellen allemaal gewoon toch aan.En de ergste en meest onbeschofste zijn de container reinigers..... die steken hun middelvinger op bij de buren en bedreigden hun zelfs hahahaha. Ja het is een fijn gebeuren aan de deur. Ik zelf doe niet meer open en als ik boven ben kijk ik uit het raam en als het geen bekende is doe ik niet open. klaar .............er mee..............
    collectanten zijn meestal mensen uit de buurt en die weten dat ze gewoon aan kunnen bellen.
    groetjes miek

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat een leuk herkenbaar stuk! Die reclame op tv, pfff, zit ik net lekker in een spannend detectiveverhaal, komen er ineens inlegkruisjes voorbij! Of erger nog, een bekende nederlandse of buitenlandse ster die een blikje voer gaat promoten, waarvoor??Die verdienen toch al genoeg zou je zeggen, die hoeven zoiets toch niet te doen?
    Wat ik ook bloedje irritant vind zijn de reclames voor een volgend programma in de bovenhoeken van de televisie, die leiden vreselijk af! Gelukkig kijk ik niet heel vaak televisie dus ik hoef me er ook niet vaak aan te storen.
    De Nee/Ja sticker hebben we ook op de deur. Het scheelt inderdaad een hele berg papier die we toch nooit inkeken want we hadden/hebben niks nodig en net wat jij zegt: als je iets nodig hebt, kan je zelf gericht op zoek en informatie verzamelen.
    De sticker van geen collectes en geen verkopers hebben we ook ;-). Soms voel ik me weleens 'schuldig' naar de collectantes, maar we krijgen er hier minimaal één per week en dus soms meer..... Verkopers hebben we zo goed als niet meer aan de deur en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste. Heel af en toe glipt er nog wel eens eentje door, maar die zijn gelukkig bijna nooit vervelend als ik vertel dat ik geen interesse heb. Wat ik wel in de gaten hou (als ik tenminste uitzicht op de voortuin heb) zijn de verkopertjes van de sport- en muziekverenigingen hier in het dorp. Daar koop ik wel graag wat van. Laatst had ik een manneke van een jaar of 9 aan de deur, stotterend deed hij zijn verhaal met zijn schattige beugelbekkie en een pleister op zijn voorhoofd.... dan smelt ik dus even en koop ik extra!
    (of zou het een verkooptruc van de vereniging zijn? Nee hoor, daar geloof ik niet in)

    Wat heb je lekkere begrijpende reacties hé! Het lijkt wel alsof je een 'beerput' hebt opengehaald. Haha!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps, ik heb wel een heel stuk geschreven zeg..... sorry!

      Verwijderen
  12. hoe herkenbaar, toch moeten er mensen zijn die erin trappen want ze blijven het proberen..........Wij hebben gelukkig ook nee nee

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bent gelukkig niet de enige ik hou ook niet van die reclame meuk waar ik niet om heb gevraagd. Ik erger me ook mateloos aan die bellers die je iets willen verkopen, ik praat tegenwoordig gewoon door hun verkooptrucs heen en zeg dan heel duidelijk goedenavond en ik hang weer op! Zo herkenbaar Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen geleur aan mijn deur.
    Alleen de postcode loterij met een prijs hoger als een ton.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...