Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 15 februari 2014

Weckpotten ... en een brocante wasmachine

Vandaag zijn we weer naar mijn ouderlijk huis geweest om e.e.a. op te ruimen. Deze keer wilden we graag de kelder induiken en kijken wat er weg kon.
Het is een ruime kelder van ongeveer 3 bij 8 meter met een trap van 10 treden naar beneden en je kunt er gelukkig goed rechtop staan.




Aan de lange kant zijn planken gemaakt en daar stonden hèel erg veel weckpotten...
Als je niet weet wat wecken is, lees dan eerst maar even dit.
Mijn ouders hadden vroeger een flinke groetetuin en maakten heel veel in voor de wintermaanden.
Vandaag gingen we met 8 grote supermarkttassen en 2 kratten vol met potten naar huis. En er staat nog meer...



In elke tas zitten zo'n 14 weckpotten, dus we hebben hier een aardige voorraad!
Eerst maar eens wat af gaan wassen...  en spinnen van 30 jaar of ouder opvangen...



En intussen krijg ik wel wat plannetjes ....



Misschien zijn er onder m'n bloglezers dames die best interesse hebben in een partij. Er zijn verschillende maten (2 l, 1,5 l, 1 l, 3/4 l en 1/2 liter), maar het merendeel zijn wel grote potten. Stuur me maar een mailtje als je meer wilt weten.

Natuurlijk gaan Corrie en ik er samen wat leuke toepassingen voor verzinnen en maken. Maar ik heb niet de illusie dat alle potten daarmee een bestemming krijgen. 




En dan nog iets... In de kelder stond ook een hele oude wasmachine, die er nog erg netjes uit ziet. Ik denk dat hij van vòor mijn tijd is, en ik ben van 1963, dus reken maar uit...



Op de foto hierboven zie je het inwendige.. Geen idee hoe het allemaal werkt.



Het merk is dus Erres...


Wie er interesse heeft die mag me mailen! 

Zo, en nu ga ik nog een paar tassen leegmaken, potten afwassen en opruimen.
En daarna heerlijk genieten van het weekend en de voorjaarsvakantie!

18 opmerkingen:

  1. O, heerlijk Elizabeth!!
    En die weckpotten? Ik wil er graag wat van je overnemen!!
    Niet wegdoen hoor!!
    Zijn zo veel leuke dingen mee te bedenken!!
    En die wasmachine? Geen idee wat je daar mee moet. Bij ons is er zo'n oudheidkamer die misschien wel interesse heeft in dergelijke dingen. Misschien zit er bij jullie ook zo iets?

    Groetjes,
    Marian

    PS Bedankt voor je meeleven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn wel heel veel potten om wat mee te verzinnen :-D
    Je ouders hadden wel een mega kelder zeg!
    Fijn weekend en een heel fijne vakantie! Ik mag nog een weekje en heb dan ook heerlijk een weekje vrij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke nostalgie: zo'n grote kelder is er ook in mijn ouderlijk huis en de planken stonden inderdaad elk jaar vol met weckpotten. Wat een werk, maar ook heerlijk om je eigen groente (èn fruit) ingemaakt klaar te hebben staan voor de winter!
    De wasmachine ken ik ook. Volgens mij is dit een langzaamwasser: in het midden zitten schoepen die links- en rechtsom draaien en zo de was in beweging zet. Het is de voorloper van een trommelwasmachine en een behoorlijke vooruitgang bij het wassen (toentertijd dan,,,).
    Fijne vakantie,
    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een supervondsten in die kelder!
    Mijn oma had er vroeger ook veel spullen staan,
    maar niet van die prachtige weckpotten, vooral de
    kleintjes vind ik geweldig leuk.
    Fijne vakantie, lekker veel tijd voor handwerken.
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met opruimen van het ouderlijke huis kun je dergelijke dingen aantreffen. Ik ben ook opgegroeid met weckflessen, zoals wij ze noemden. Zelf heb ik ook nog op de weck manier groente en fruit ingemaakt, maar ik ben al snel overgestapt naar de vriezer..
    De wasmachine is een langzaam wasser; een hele vooruitgang toentertijd. Ook herken ik het papier op de planken. Jaren 60. Wie wat bewaart heeft wat...... .Ik heb een kelder altijd heerlijk gevonden; had je geen koelkast nodig....trouwens die waren er niet in mijn jeugd.
    Al je weckpotten vinden vast wel een bestemming. Fijne zondag.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk herkenbaar die potten en de langzaamwasser hadden wij vroeger thuis ook. Mijn moeder kookte eerst de was op in een grote ketel op een grote losse gaspit die op de grond stond en daarna werd alles in deze langzaamwasser gedaan en die husselde de was heen en weer, dan door de winger, een hele klus dus!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn allemaal, hier word volgende maand eindelijk de elektrische weckpan aangeschaft. Een kleine want in een appartement kunnen we niet van die grote dingen kwijt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige oude weckpotten heb je daar, heerlijk om zelf je fruit en/of groente in te maken. Tot voor een paar jaar deed ik dat ook, tot de verhuizing, ben nog steeds niet m'n weckketel tegengekomen (electrisch met ingebouwde klok). Ben van plan om de schuur flink om te gooien want ik wil weer wecken, ik heb een grote tuin, kan best een hoek vanaf voor aardbeien en wat groentes.
    Die wasmachine ken ik ook, inderdaad een langzaamwasser en bij ons ging er water in met een slang en dan een dompelaar om het water heet te maken en dan maar draaien met de schoepen en dan de was er uit met zo'n hele grote knijper en dan er weer in met koud water om te spoelen en daarna door de wringer. Brrr, geef mij m'n moderne wasmachientje maar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De wasmachine ken ik uit mijn jeugd. We hadden eerst een houten tobbe met schoepen, daar moest warm water in gegooid worden, was erin en heen en weer gingen de schoepen. Volgens mij had het model van jouw foto's het voordeel dat het water elektrisch verwarmd werd. Daarna ging de procedure hetzelfde als de houten tobbe: spoelen met koud water en door de wringer halen die vast zat aan de machine.
    Jaren heb ik oude wegkopten voor van alles en nog wat gebruikt. 20 jaar geleden alles naar de kringloop gebracht.
    Succes met de plannen voor de potten. Ik wacht af wat je er mee gaat doen.
    Groet,
    Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ken die waschmachine ook uit mijn jeugd zo grappig ,en druk bezig geweest zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh Elizabeth, de radartjes gaan alweer draaien. Wat kunnen we daar leuke dingen mee doen. Ze zijn weer helemaal geliefd die dingen.
    Wat een leuke reacties op die wasmachine. En volgens mij zie ik daar nog veel meer oudehedes staan in die kelder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om van die schatten tegen te komen. Wat een enorme voorraad weckpotten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weckflessen dat was de naam vroeger bij ons voor deze weckpotten. Heel herkenbaar hoor. Ik weet niet hoe dat bij jullie ging maar bij ons thuis vroeger was het altijd hard werken. Eerst de bonen plukken dan afhalen en als het snijbonen waren moesten ze eerst nog door het bekende molentje gedraaid worden. Met een houten stamper werd het dan in een weckfles aangedrukt. En dan moest midden in de zomer de kachel hoog opgestookt om de ketel waar alle flessen in stonden op de goede temperatuur te laten komen.
    Het was me wat.
    Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik nou appelmoes jam en stoofperen ook in potten maak . Alleen gaat het nu eenvoudiger en is het altijd wel leuk om iets zelfgemaakt uit de kast te halen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weckpotten heb ik van bij mijn moeder ook heel veel meegebracht! Je kan er leuke dingen mee doen, maar ik heb een elektrische weckketel aangeschaft en weck opnieuw groenten en tomatenpuree en soep, heel gemakkelijk! Maar ook om kantjes of knopen in te bewaren of gewoon te versieren zijn ze leuk!
    Benieuwd wat jij ermee zal doen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk al die weckpotten, ik heb net een mailtje gestuurd. Ben ook benieuwd wat je er verder mee zou maken. Ik weet in ieder geval al van 1 idee, een kaarsje erin en beplakken met kantpapier. Dat zouden mijn kindertjes ook leuk vinden om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een 'brocante wasmachine', wat een prachtige naam! Zo'n machine heb ik nooit gezien, maar wel de houten voorloper, een ton met schoepen er in en waar heet water bij gegooid moest worden. Grappig dat je nog zoveel mooie oude spullen tegenkomt. Weckpotten heb je wel genoeg denk ik, maar ze vergaan niet, en je kan ze natuurlijk voor van alles en nog wat gebruiken (sfeerlicht, knopen, oude lintjes, stekkasje voor jonge plantjes enz.)
    Veel plezier met je 'nieuwe' aanwinsten!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk zo'n voorraad oude weckpotten.
    Ik heb er toen ook een heleboel gekregen van een oude lieve
    dame uit Noorwegen.
    Je wasmachine , die ken ik ook!
    Mijn moeder had hem in het rond.
    Er werd heet water in gedaan en groene zeep en daarna de was.
    Na een tijdje draaien moest je de was eruit hallen spoelen en door de wringer halen.
    Ik heb veel bij dit klusje geholpen als kind!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Handen uit de mouwen! Toevallig stond er een heel leuk weckrecept op De Gulle Aarde, kaneelbrood wecken .

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...