Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 17 februari 2014

Poppenkleertjes van vroeger...

Een tijdje terug liet ik jullie via dit berichtje al weten dat ik van tijd tot tijd wat oude patronen met jullie wil delen. Na veel heerlijke snuffelmomenten, ben ik eruit welke ik als eerste op m'n blog wil zetten!




















In het "Scheepjesjournaal" van april 1956 (no. 408) vond ik een schattig patroontje van een overgooier, jasje en muts voor een pop van 45 cm.
Taillewijdte van de pop is ongeveer 33 cm. en de lengte vanaf de schouder gemeten ongeveer 35 cm.
Het jastje (65 gr) en de muts (35 gr)  is gemaakt van witte Scheepjes Zermatt en de overgooier van 60 gram groene Scheepjes Kompas.



Alhoewel ik heel veel zin heb om met deze patronen aan de slag te gaan, begin ik er niet aan. Misschien ooit nog eens, maar er ligt nog teveel om eerst afgemaakt te moeten worden.
Het overgooiertje is toch een flinke lap om te breien, voor- en achterpand elk 100 steken..
Maar mocht iemand deze kleertjes gaan breien, dan zou ik het heel leuk vinden om een foto te zien!





En dan tenslotte het rokje volgens teltekening 'opwerken'...., ik moest zo lachen om die uitdrukking!


Veel succes bij het maken van dit setje. Ik vind het wel een beetje Tirools aan doen ...


19 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar. Kom je een leuk patroon tegen. Krijg je zin om dat te maken, terwijl je nog met veel andere dingen bezig bent. Knap dat jij eerst de WIP's af gaat maken.

    Veel plezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja.... die onderhanden werkjes hè.... soms zou je ze naar de maan wensen!! gewoon alleen al om het voor je zelff te rechtvaardigen dat je aan wat nieuws kunt beginnen....
    Verstandig ben je hoor!!
    Ik vind het ook erg leuk, maar heb niets met zulke frutsels....
    Wel erg leuk om naar te kijken.... Vooral omdat het van vroeger is....
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook knap dat jij dat kan, eerst je werkjes afmaken, ik kan dat dus absoluut niet :s
    Dit is een schattig oud patroontje,ik zal het ook niet meteen gaan maken, maar vind het wel heel leuk om te hebben :D
    Dankjewel :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schattig patroontje, zou het zo willen breien als ik niets om handen had. Misschien later, dank je wel dat je het met ons wil delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, wat een nostalgie. Ik zie zo mijn oude poppen weer voor me.
    Maar tjonge, wat ben je verstandig.... eerst andere werkjes afmaken. Soms is het wel beter hè, anders komt er niets meer af.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een superrrrr lieve kleertjes......als ik echt niets meer te doen had was ik zo aan begonnen .
    heel erg bedankt voor het delen van de patroontjes !

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. echt schattig, leuk zo'n popje van vroeger te zien......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig setje, helaas heb ik geen pop van die afmetingen die het zou passen :-(
    Veel succes aan diegenen die het wagen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je zou er toch zo aan beginnen. Maaaaaar je weet wel TIJD. Het is wel heel erg leuk om te zien de uitstraling van de pop is toch heel anders dan de poppen van deze tijd.
    Weet je ik heb alleen de kop nog maar had ik nu ook nog maar een lijf dan wist ik het wel.
    Was ik er vroeger maar zuiniger op de pop geweest?
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk hoor, zelf met een vestje bezig voor mijn kleindochter met ajourpatroon, lastig en leuk tegelijk. Wie weet maak ik dit nog eens voor haar pop

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie 'oude' foto's, hartstikke leuk!
    Ik ben benieuwd of er straks een creatie van een van de andere blogsters op jouw blog komt te staan, leuk dat je het patroon deelt.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een nostalgie. Had vroeger ook een pop met zo'n jurkje. Leuk om te zien, maar krijg geen jeukende handen, haha.
    Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk patroon!
    Helaas ben ik niet meer zo van breien.
    Heb het wel veel gedaan.

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hallo,
    wat een mooi patroon.
    helaas ben ik nog niet zo goed in het breien.
    maar wie weet komt het er ooit van.
    groetjes sannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt heel leuk dit patroontje. Ben er zelf gelijk aan begonnen.
    Maar ik kan nergens het patroontje vinden van het mutsje.
    Is het mogelijk dit ook nog te plaatsen of weet iemand waar ik dit kan vinden.
    Zou het dolgraag willen hebben, dan is de outfit van de pop kompleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja,ik zie het.... Ik ben vergeten om dit stukje te plaatsen; ik zet er even een afbeelding tussen zodat het compleet is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo dat is een snelle service! Hardstikke bedankt hoor.
      Mocht je nog meer van die leuke poppenpatroontjes van vroeger hebben, of weten waar ik ze kan vinden op internet, ik houd me aanbevolen hoor!
      Nogmaals bedankt.

      Verwijderen
  17. Graag gedaan hoor! In de oude tijdschriften staan helaas geen poppenpatroontjes meer, maar ik heb wel veel verzameld op m'n pinterest board, zie http://www.pinterest.com/elizabethdus/dolls-clothes/

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...