Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 20 februari 2014

Ouwe Ankie ...

Afgelopen zaterdag gingen er niet alleen weckpotten mee naar huis, maar ook 'ouwe Ankie' mocht mee.
Wie is ouwe Ankie, vraag je je misschien af....


Ouwe Ankie woont in deze kast. Sorry voor de slechte foto, maar m'n zoon heeft mijn camera mee en ik moest het met een oudje doen waarbij ik niet weet hoe ik de flits moet uitzetten....



Deurtje kan open, plankje kan scharnieren....


 Kijk, daar zie je haar al een beetje... Oef, wat is ze grijs geworden!



Maar daar staat ze dan toch, eindelijk weer na zoveel jaren. De trapnaaimachine van mijn moeder, waarmee ze enorm veel genaaid heeft. Als Ankie kon praten, was ze voorlopig nog niet uit verteld...




Ai, iedere rechtgeaarde huisvrouw ziet nu meteen hoe vies de kast van binnen is. Ik had het nog helemaal niet gezien, maar nu op de foto zie ik het ook! Daar moet maar eens gepoetst worden!
Ankie heeft een snaar en via het trappedaal wordt de machine voortgedreven. Je moet even de slag te pakken krijgen, maar het is beslist niet moeilijk. 



Toen ik 4 jaar was, zat ik er al achter. Zodra m'n moeder op stond, zat ik op de stoel. Ik mocht wel trappen als de draad niet ingeregen was. Door goed te kijken, heb ik veel geleerd. M'n eerste werkje op de naaimachine maakte ik van een oude stofdoek... Toen dat goed ging, kreeg ik af en toe een restje stof, en daar probeerde ik poppenkleertjes van te maken.



De originele handleiding zat nog in het kastje en in het doosje rechts zitten alle hulpstukken.


Handige vakjes aan de binnenkant van de deur. Overal is over na gedacht!


Een deel van het oude garen dat ik thuis nog tegen kwam en wat oude scharen...


Hier horen gewoon grote klossen op te staan... Ze zijn al best oud, misschien breekt het garen wel snel...



En zo ben ik weer een meubelstuk rijker... Voor de butlertray (die hier eerst stond) moet ik nog een plekje zoeken. Eigenlijk willen we het helemaal niet zo vol hebben, maar ik kan nu eenmaal niets weg doen.

De machine gaat t.z.t. helemaal worden nagekeken door de speciaalzaak. Ik weet dat de spanning niet klopt en alles moet ook weer goed geolied worden.... Enfin, ze weten er daar wel raad mee!


De attributen bij naaimachine zijn ook leuk om te zien. Links een radeermesje, dan een schroevendraaier en dan een tool voor knoopsgaten 'hakken', daar ging dan een blokje hout onder...
Spoeltjes in een oud metalen doosje, kleermakerskrijt, diverse naalden en oude knoopjes.


Een gammel vakkendoosje met diverse klosjes garen. Ik ga het doosje opknappen.
Sommige delen zitten los en ik denk dat ik het ook ga whitewashen...




Even 'spelen' met de klosjes en kleurtjes... Het is zo leuk. Ik kan er ook nog niet toe komen om het garen bij mijn eigen voorraad te doen. 't Is gewoon even nostalgie....

18 opmerkingen:

  1. Prachtig, pure nostalgie. En herinneringen, ook hier. Mijn zus had zo'n machine. Ook veel van afgekeken. En al die attributen er bij. Sommige heb ik ook, uit oude naaidozen van schoonmoeder en tante. Maar vooral dat het door je eigen moeder is gebruikt, is natuurlijk heel erg mooi. Zuinig op zijn. We horen er vast nog wel meer van. Fijne dag groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kast met een geweldige inhoud, ik zie oude klossen van de groene clown, bestaat nog wel, maar is ingelijfd bij coats garen. Leuk om weer te zien. Jammer genoeg hadden wij thuis geen naaimachine, mijn moeder hield daar niet van en ikke ben ook niet zo gek op naaien met de naaimachine. Heb er wel een (een veel nieuwere natuurlijk), die wordt dan soms uit het stof gehaald voor gordijnen of om broeken korter te maken. Maar het moet een feestje zijn om op zo'n oude machine op zo'n prachtig werkblad te naaien. Ben ook helemaal flieft op de inhoud, zo mooi met die vakken aan het deurtje.
    Staat schitterend daar tegen de muur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige erfenis van je moeder! ik hoop dat je er een mooi plekje voor in je huis vrij kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nostalgie Elizabeth, ongeveer zoiets hadden we thuis ook, alleen die was een Singer naaimachine. Al heel jong zat er ik ook achter, die machine heeft ook heel veel meegemaakt!
    Wat heerlijk zo tussen de oude spullen van je moeder !!!!
    Geniet er van!
    Groetjes, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel mooi kastje! Super..ik zou maar trots zijn op die ouwe Ankie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een herinneringen komen er dan bovendrijven. Het is ook geen wonder dat jij ook graag handwerkt. Een mooi meubel en dan ook nog helemaal compleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jawel, ook hier komen de herinneringen boven. Mijn oma had zo'n mooie naaimachine staan. En alle kleinkinderen vonden het prachtig om gewoon "loos" op dat ding te trappen. Maakte zo'n prachtig geluid. Heerlijk. Lang niet aan gedacht, maar nu komt dat weer boven.
    BEDANKT.

    Lieve bloggroetjes Pétra.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige schat heb je gevonden. Die verdient zeker een mooi plekje in huis. Ga je hem ook echt gebruiken of pak je toch een elektrische naaimachine?
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, geweldig! Ankie kan dan wel niet kletsen, maar ratelen als de beste :-) Mijn oma had er ook zo een. Leuk, met al die spulletjes er nog bij!
    Mocht de stroom bij jou uitvallen, kun jij tenminste toch nog aan de naaimachine ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk die nostalgie. Prachtig kastje idd zoiets moet je gewoon bewaren en gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat een mooie machien! Ja het is ware nostalgie, ik heb (net als jou) als jong meisje mogen trappen zónder draad. En daarna heel voorzichtig een stukje recht stikken op een oud doekje, ik kon haast niet bij de trapplank zo kort waren mijn benen toen nog.
    Er hing altijd zo'n aparte geur in de naaimachinekast, zit die nog in die van jou?
    Veel plezier ermee, het staat in ieder geval in het interieur!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh meid wat een prachtig erfstuk! ik heb nog nooit op zo'n oudje genaaid helaas. Mijn oma had er een maar dat was verboden terrein voor ons kinderen. En mijn moeder had een "moderne" electrische.
    Natuurlijk kan je dit niet wegdoen. Te mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi, die oude naaimachine, ik heb er ook zo eentje meegebracht van bij mijn ma, maar dan van Singer, maar de riem is kapot. Ook ik heb daarop leren naaien, poppenkleedjes, net als jij! En ook ik kan de machine niet wegdoen, wij hebben ook zulke vakjes aan de deuren, super!
    Geniet ervan! Doe ik ook :-)
    Grtjes, rita;

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voor zoiets mooi's met zoveel herinneringen maak je gewoon een plekje in huis.

    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh echt geweldig samen met de herinnering zo compleet ja daar zou ik ook een plekje voor creëren ,die moeder van jouw lijkt me ook een geweldig iemand geweest zeg

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige oude naaimachine en toebehoren!!!
    En een hele mooie herinnering aan je moeder!
    Dat geeft het dubbel zo veel waarde!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...