Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 9 december 2013

Ouwe meuk ... is leuk!

Een paar weken geleden schreef ik al eens over het feit dat we als kinderen het ouderlijk huis aan het opruimen zijn en dat we de inventaris een goede bestemming proberen te geven.
Mijn vader woont sinds vorig jaar december niet meer thuis; hij kan niet meer zelfstandig lopen en dan is het geen doen meer om alleen te wonen.

Ik ervaar het niet als moeilijk om de spullen uit te zoeken en met elkaar bezig te zijn. Het gaat gelukkig in goede harmonie en het is ook leuk om met elkaar terug te duiken in de tijd.
We komen werkelijk van alles tegen!

Afgelopen zaterdag hebben we weer een heleboel opgeruimd en verdeeld. Ik kwam met een aantal leuke spulletjes thuis...


Sommige dingen stonden al jaren lang in de kelder, dus eerst maar even in een sopje...


Volgens mij hebben we dit theeset nog nooit gebruikt en stond het alleen maar mooi te wezen in de kast!



Dit zwarte potje is nog van m'n oma geweest, waar ik naar vernoemd ben. 



Links een melkkoker... Mijn vader haalde vroeger melk bij de boer in een klein melkbusje en dan kookte m'n moeder de melk eerst. Er werd ook rijst, havermout of pudding van gemaakt.
Rechts de theepot die ik de vorige keer al had meegenomen.



De blauwe koffiekan heeft geen deksel meer en werd ook eigenlijk alleen maar gebruikt om de planten water te geven. Ik vind hem leuk als decoratie, en zodra ik gelegenheid heb haal ik even een bos witte bloemen om er in te zetten!
Rechts de koffie - pruttelkan, helaas is het glaasje bovenop kapot.



Op het laatste moment, vlak voor vertrek, duwde m'n broertje dit nog in m'n handen... Twee emaillen oude schaaltjes met een dito trechter. Ik houd van dat spul en ondanks de gaatjes in de bodem heb ik er al een bestemming voor gevonden!

Er ging nog veel meer mee naar huis. Het staat hier nu allemaal in de garage, die gelukkig inpandig is.
Ik probeer steeds wat uit te pakken en te bekijken. Er volgen dus nog wel wat afleveringen....


26 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je zoveel spullen met een herinnering kunt gebruiken in huis (gelukkig zijn ze weer 'in de mode'). Veel plezier met uitpakken, afwassen, plekje zoeken en terugdenken.
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat deze spullen elk een verhaal en mooie herinnering meedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt leuke vondsten gedaan Elizabeth!
    En veel dingen herken ik ook van vroeger... Bij moeders thuis vind je ook veel van deze spulletjes terug.... Maar ik hoop dat we dat nog lang niet hoeven op te ruimen!!
    Maar nostalgie is toch altijd leuk!!
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke spullen en wat hebben je ouders veel bewaard ,komt goed van pas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn met al die herinneringen. En wat is het theeservies mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie had er in vroeger dagen nou geen "emaille" in huis :) Ik denk dat iedereen die de spullen van ouders moet uitzoeken het wel tegenkomt. Groen, oranje, of grijze wolkjes... het is allemaal zo leuk. Het theestel is ook schitterend, en oma's potje is een plaatje.
    Zoek er maar gauw een leuk plekje voor, Elizabeth, en witte bloemen in de blauwe kan zal mooi staan.
    Groetjes,
    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk toch om zulke schatten tegen te komen, hier ging het huis van mijn ouders een paar maanden geleden ook leeg en er kwam ook best veel hier in huis terecht, sommige dingen wil je ook gewoon niet kwijt omdat er een herinnering aan vast hangt. Lekker genieten van je nieuwe aanwinsten :)
    Liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is er nog veel bewaard gebleven. Het is nu weer helemaal leuk.
    Maar je moet er ook weer een plekje voor weten te vinden natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, wat een nostalgie. Zo'n melkkan hadden wij ook, maar ik denk niet dat mijn moeder die nog bewaard heeft.
    Fijn dat het uitzoeken van de spullen in goede harmonie kan, dat is heel wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, dat je al de herkomst nog weet van al die spullen.
    Maar voorlopig geniet de muizen familie in de garage er nog het meest van ;-)
    Fijn dat alles in goede harmonie gaat en dat jullie het op jullie gemak kunnen doen, er de tijd voor nemen samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De muizenfamilie is op reis gegaan... Als het goed is spelen de kinderen uit Roemenië er nu mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk alle oude herinneringen ophalen bij al die spullen. Goed dat jullie daar rustig de tijd voor nemen.

    Lieve groet, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke ouderwetse spullen komen er uit het huis van je vader Elisabeth.
    Het kapotte dekseltje de krassen in het emaille deze spullen vertellen jullie geschiedenis, leuk ik heb ook zo ene melkkoker, daar zitten mijn theelichten in.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuke spulletjes en zo bijzonder dat ze van jullie zelf zijn en niet van een ander uit de kringloopwinkel (wat óók heel leuk is...maar dit is waardevoller!)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk die oude spullen en dan niet alleen voor de sentimentele waarde maar idd leuk als decoratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wouw mooie spullen, veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heeeeeeeerlijk zeg dat er zoveel mooie oude spullen nog te voorschijn komen
    heel veel plezier ermee !

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. o wat een leuke spulletjes! een nostagisch tripje in de tijd. En wel fijn om het nu te doen, nu je vader er nog is lijkt me

    BeantwoordenVerwijderen
  19. geweldig om mee te kijken in het ouderlijk huis..... groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heerlijk, al die familiespullen met dierbare herinneringen. Ik zie er allerlei bekende spullen tussen staan, zoals de pruttelkoffiepot en de groene melkkoker. Geef alles maar een mooi plekje en koester de herinneringen.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beautiful !!!
    Have a nice week !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij hebben het huis van mijn moeder in februari leeggehaald, omdat zij naar een verzorgingshuis is gegaan, 94 jaar, ik heb de serviezen en het glaswerk meegenomen, helemaal compleet, nog nooit gebruikt, staat nu bij mij te pronken.
    Het mooiste vond ik het poesie-album uit 1900, met die echte zijden plaatjes.
    Elizabeth veel plezier met je spulletjes,
    Groetjes Gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi Elisabeth, wat brengen al die gave spulletjes een hoop herinneringen boven, dan komen ook al die verhalen weer los, bij ons is het al heel lang geleden dat we moesten "opruimen" maar ik weet het nog heel goed en vorige week kwam ik nog een mapje echt oude foto's, die met een harde ondergrond, tegen, ik heb ze zolang in een envelop gedaan, eens kijken wat ik daar nog mee kan. Zo leuk dat je er foto's van hebt gemaakt en alles zal vast een mooie bestemming krijgen, groetjes Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De tekst boven jou blog dekt de inhoud.
    Helemaal leuk.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo,

    Wat jammer dat je papa niet meer zelfstandig kan wonen.
    Gelukkig krijgen zijn spullekes een plaatje bij jullie.
    Geniet ervan.

    Groetjes, Jaimie
    Geniet

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja Elizabeth, een huis uitruimen is een hele hoop werk, deed het ook een paar jaar terug. En ook ik heb heel veel meegebracht toen, het is zoooo herkenbaar.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...