Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 30 december 2013

Blokken haken ... patroon 16

Tjonge, wat een lieve beterschapswensen van jullie allemaal! Hartelijk dank!!!
Het heeft wel geholpen hoor, want vandaag ben ik weer uit bed... Zelfs vanmiddag nog naar de kapper geweest!

Intussen heb ik jullie blogs al wel een beetje bij-gelezen, want ik mis liever niks...
En vandaag weer een berichtje van mij, want ik had me iets voorgenomen...


Hier is dan dus het laatste blok van een serie van 16 haakblokken!
Alle voorgaande blokken kun je hier vinden, en ook de algemene informatie.
Wie nog meer blokken wil, kan zelf een patroontje verzinnen of iets op internet zoeken.
Voor mijn tafelkleed haak ik zelf alle blokken een paar keer, zodat ik toch een groot vierkant kleed krijg....

Het kleine witte blok voor de babysprei

In dit blokje wordt het clusterstokje van 3 gebruikt, dat maak je als volgt:
Je begint met een stk te haken, maar je haalt maar één keer door zodat er twee lusjes op je haaknaald blijven staan, dan haak je opnieuw een stk waarbij je ook maar één keer de draad doorhaalt (3 lusjes op je naald), tenslotte haak je nog een stk, ook daar maar één keer doorhalen (4 lusjes op je naald), pak de draad op en haal in één keer door de 4 lusjes. Je stokjes zitten nu van boven mooi bij elkaar.

Het beige grote blok voor het tafelkleed


Clusters  (patroon 16)

Maak de opzet van het blok.
Haak 1x de volgende toer:
·         2 open mazen – ( 3 steken overslaan en 1 clusterstokje van 3 in de volgende steek – 2 l – 1 cl. stk van 3 in dezelfde steek – 3 steken overslaan en in volgende steek: 1 stk + 2 l + 1 stk) 4x (7x) haken – 3 steken overslaan  en in volgende steek: 1 cl. stk v. 3 + 2 l + 1 cl.stk v. 3 – 2 open mazen
Daarna steeds de twee volgende toeren herhalen:
·         2 open mazen – (in 2-l ruimte: 1 stk+ 2 l + 1 stk)  9x (15x) haken – 2 open mazen
·         2 open mazen – (in 2-l ruimte: 1 cl. stk v. 3 + 2 l + 1 cl.stk v. 3 – in volgende 2-l ruimte: 1 stk+ 2 l + 1 stk) 4x (7x) haken – in 2-l ruimte: 1 cl.stk v. 3 + 2 l + 1 cl.stk v. 3 – 2 open mazen

Na 19 (27) toeren haak je nog een toer open mazen.


En dan hier het patroon nog een keer in schema:




Heel veel haakplezier bij dit allerlaatste blok!
Er komt nog één aflevering/tutorial over hoe je de blokken met koordjes aan elkaar kunt maken en over de afwerking van het werkstuk en de rand....




6 opmerkingen:

  1. Fijn dat je je weer beter voelt Elizabeth!
    Alvast een fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gelukkig dat je bent opgeknapt, ik wens je alvast een hele fijne jaarwisseling toe en een heel goed 2014 .
    groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je weer bent opgeknapt en nu houden zo, hè ;-)
    Fijne jaarwisseling en een geweldig 2014 toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je weer bent opgeknapt, fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super mooi blok is dit weer erg bedankt ! Fijn dat je je weer wat beter voelt , in bed liggen met de feestdagen is niks !
    Fijne jaarwisseling en een heel gezond 2014 !

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello, Is there an english version of this stitch? Please help me

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...