Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 november 2013

Oh...., allemaal oude wolletjes!

Omdat mijn vader in een verzorgingstehuis woont, moet de ouderlijke woning stap voor stap worden opgeruimd en worden leeg gehaald. Mijn ouders waren altijd erg 'bewaarderig" (ja, niet gek dat ik dat dus ook ben...), dus er komt nogal wat tevoorschijn!




Afgelopen zaterdagmiddag heb ik me dus maar ontfermd over de inhoud van een doos met wol. Oude wol.., heel veel van uitgehaalde truien/vesten en ook restanten ongebruikte wol daarvan.
Alles zat in plastic zakjes, gelukkig goed afgebonden met een draadje... Toch kwam er een hele 'oude en muffe' lucht van af, en dat is geen wonder als je weet dat het misschien wel 35 jaar op de zolder heeft gestaan!



Bij sommige bolletjes had ik wel herinneringen; een trui van m'n oudste broer, een vestje van m'n moeder...
Erg leuk om dit allemaal weer te zien!
Ik heb thuis alle wol uit de plastic zakjes gehaald en soort bij soort gelegd. Van sommige wolletjes had ik wel eens eerder een bolletje gevonden en die zaten al in m'n voorraad.



En toen kwam ik ook nog een doos met oude kleding van mezelf tegen. Dat was hilarisch! Tjonge, dat ik toch zo'n taille heb gehad...
Ik heb alleen een door mij zelf gebreid vestje mee genomen...


Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, dragen in elk geval niet...! Voorlopig hangt het nog wel even aan de kast.
Er zat nog een verrassing in één van de zakken met beige wol. Eerst dacht ik dat het een kruikenzak was, maar toen ik het tussen de wol uit trok, bleek het een borstrok te zijn! En er was nog een tweede exemplaar ook...

Tjonge, wat voelen deze dingen hard aan, zelfs op je hand kriebelen ze al enorm.
Ik mag hopen dat ik ze vroeger niet heb gedragen, alhoewel ik me wel heel vaag iets herinner... Maar het kan ook zijn dat ik 2 gewone hemden over elkaar aan moest in de winter!

Het zijn beslist niet de mooiste borstrokken, als je even bij Google afbeeldingen kijkt, bij gebreide borstrok, dan zie je wel chiquere versies hoor!

In één van de borstrokken zat nog een grote stop, dat kun je op één van de foto's goed zien.

Voorlopig vind ik het wel leuk om ze in m'n hobbykamer te hangen. Er is ook nog een restant van deze wol over, misschien brei ik daar nog een poppenborstrokje van..




En als laatste kwam ik in de doos nog een houten sigarendoosje tegen met wat oude scharen en naaigaren...
Ik herken het echt niet van vroeger, maar ik vind het wel heel leuk!
Het kan best zijn dat het nog van m'n oma is geweest....




27 opmerkingen:

  1. wat een vondsten...........het is de eerste keer dat ik een borstrok zie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke vondsten! Valt de wol nog niet uit elkaar?
    O, ik moet er echt niet aan denken om zo'n gebreid hemd aan te moeten op mijn gevoelige huidje.

    BeantwoordenVerwijderen
















  3. Dat was dus een hele ontdekkingsreis.
    Je hebt nu een heel interessante verzameling wolletjes; er zitten vast bruikbare bolletjes bij.
    De borstrokken zijn heel leuk! Je hebt al weer een mini verzameling.....;-)) Dergelijke kriebel dingen heb ik wel gedragen; er zat altijd een katoenen hemd onder het viel dus wel mee.
    Het kistje met naaigerei past ook wel bij jou. Zit zowaar ook een kaartje stopgaren in.
    Prachtige schatten en dit keer niet van de kringloop, maar uit je ouderlijke huis.
    Groet, Willemien.



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet fijn om het ouderlijk huis op te ruimen, want dat was toch het betrouwde plekje van jouw ouders. Wel fijn om deze ontdekkingen te doen en herinneringen op te haken. De bolletjes wol geef je vast een goede bestemming.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Owww wat een bijzondere vondsten meis.
    Die borstrokken .... geweldig!!!

    Wat ik me kan herinneren is dat ik vroeger van die "prik" majots (schrijf je dat zo? hihihi) aan moest ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige vondst! Zeker omdat sommige garens je aan vroeger doen denken, erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De appel .... En de boom is dus van toepassing, :-)
    Veel succes en sterkte met uitzoeken.
    Groet,
    Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vondsten. Leuk om zo je jeugdherinneringen op te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik zie zelfs wol van de 3 suises wat leuk en om zo herinneringen op te halen, de borstrokken vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige vondsten ,die wollen hemdjes heb ik ook nog gedragen ,....ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. kriebel kriebel hihi !!
    Die wolletjes, daar kun jij vast wel wat mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige vondst zeg, die hemden van jeagerwol (schrijf je dat zo?) weet ik ook nog, werden ook sokken en kniekousen van gebreid, zulke grove kriebelwol, dat jeukte zo vreselijk. Later hoefde ik het niet meer aan gelukkig. En die scharen en ander spul is natuurlijk helemaal geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig die prachtige vondsten!
    Zo'n borststrok heb ik al kind zijnde nog aangehad, en ik vond ze vreselijk!
    Maar wel bewaren hoor... zoveel herinneringen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Elisabeth, zo zie je maar weer dat de mensen het vroeger niet zo breed hadden en moesten ze noodgedwongen kleding stoppen en herstellen. Zo ging het ook bij mijn moeder die 11 kinderen moest kleden...ik heb zelfs nog een oefenlap van mijn moeder waarop ze leerde verstellen, knoopgaten maken etc. Daar kan ik binnenkort ook wel eens een blogje aan wijden

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een schat heb je gevonden. dit is veel herinneringen ophalen. Borstrokken heb ik ook nog gedragen, gebreid door mijn oma.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldige vondsten,wat een berg en verschillende kleuren.
    En dan die borst rokken van vroeger prachtig allemaal.
    Leuk om dat allemaal te bewaren.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gouden vondsten zijn dit toch. Niet weg doen hoor het zijn allemaal dingen met een herinnering. Ook al zijn die soms niet zo leuk want ik weet nog heel goed hoe die onderbroeken kriebelden en die moest ik nog zelf breien ook. Is haast niet meer voor te stellen. Er zullen wel heel veel herinneringen voorbij zijn gekomen toen je dit alles in de handen kreeg.
    Groeten
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Puur sentiment, brengt herinneringen boven en emoties! Maar je kan de wolletjes nog gebruiken. Je vest ziet er niet mis uit en borstrokken hoefde ik gelukkig nooit te dragen :)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Helemaal geweldig dit soort 'schatten' vooral als het van de eigen familie is. Echt genieten. Ik zie er veel moois mee gebreid worden. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nice treasures...
    Have a nice day !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  21. een huis vol herinneringen. Ook wel fijn om even terug in de tijd te zijn, lijkt mij.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  22. O wat leuk allemaal, vooral de herinneringen die overal bij naar komen. Succes verder met het leeghalen van het ouderlijk huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat is echt genieten, al die herinneringen die er boven komen bij de bolletjes wol. De borstrokken ken ik nog wel: ik heb ze zelf ook gedragen en ik vond ze verschrikkelijk! Met een hemdje eronder ging het net, maar ze prikten en kriebelden vreselijk. Maar wel heel leuk om ze zo terug te zien bij jou.
    het kistje met scharen zou eigenlijk moeten kunnen praten: wat zou je een hoop verhalen horen...
    Mooi om zo nog een stukje familiegeschiedenis te kunnen bewaren.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooie verzamaling wolletjes. En dan ook nog 1 met herinneringen. Het zal wel moeilijk zijn om alles op te gaan ruimen. Ze gaan toch zeker wel ver achter in de kast i.v.m. je afmaakprojecten?
    Je moet er toch niet aan denken om met zo'n borstrok aan te moeten lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De borstrok komt zeker bekend voor! Opgegroeid in een klein dorp als oudste van elf kinderen. Ook wij droegen de zelfgebreide borstrok met de mooie gerstekorrel bandjes. Tot ik in de stad naar de middelbare ging en bij de gymles werd gevraagd wat ik wel niet aanhad...? Toen was het einde borstrok; tenminste op gymdagen......

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Moeilijk lijkt het me om het huis van je ouders 'leeg' te moeten maken.... Allemaal dierbare herinneringen... Maar het heeft ook wel iets om het terug te vinden.
    Tja, die borstrokken.... lijkt me vreselijk die aan te oeten....
    Wij moesten vroeger altijd 2 hemden aan, 1 gewoon en 1 met mouwtjes, soort t-shirts waren dat geloof ik.... Vond ik altijd al een ramp. Als je dan zei dat je het koud ha was de 1e vraag: je hebt toch wel 2 hemden aan? Waarop ik dan meestal met nee moest antwoorden. Doe dat dan eerst maar eens was het commentaar....
    Ik hoop dat ik het huis van mijn moeder -mijn vader is 3 jaar terug helaas overleden- nog laaaang niet leeg hoef te halen. Mijn moeder probeert altijd wel op te ruimen, maar het schiet nog niet echt hard op... Is ook nog genoeg te vinden met hele mooie herinneringen.... Maar ja, zegt ze dan, als ik er niet meer ben en jullie moeten alles dan opruimen is het zo moeilijk! Ach, ouders proberen het altijd zo makkelijk mogelijk voor kinderen te maken. Dat probeer ik zelf ook wel maar lukt niet altijd...
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...