Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 24 juli 2013

Muisje haken... CAL deel 2



Hebben jullie ook zoveel plezier beleefd aan het haken van het muizenkopje?
Het is echt een fijn patroontje en daarom vind ik het zo leuk om deze oude Ariadne patroontjes op deze manier door te geven!

Vandaag gaan we het lijfje haken van de muis. De muizen hebben een soort all-in pakje aan, waarbij de mouwen en de pijpjes van de broek aan het lijfje vastzitten. Voor een vrouwtjesmuis kunnen we later nog een schattig schortje haken of een rokje. Als je een tuinbroek wilt maken voor je muis, dan haak je het bovenste deel van het lijfje in de kleur die je ook kiest voor de voorpootjes..



Lijfje
Haak met de kleur van het broekje een ketting van 4 l en sluit deze met een hv. tot een ring. Een magische ring maken kan ook.
1. Haak 6 v in de ring. (Tip: haal het begindraadje steeds door iedere laatste steek van de toer, zo weet je precies wanneer je toer rond is. Later trek je dit draadje weer eruit. Zie foto hierboven.)
2. Maak 2 v in elke v (= 12v)
3. Haak in elke 2e v nu 2 v (=18 v)
4. Haak in elke 4e v nu 2 v (= 22 v)
5. Als toer 4 (= 27 v)
6. Haak 3 maal (2 v in de v, 1 v in de volgende v) en haak de toer uit in v (= 30 v), de meerderingen zijn aan de voorkant van het lijfje. (Ik heb hier voor mezelf door de eerste 9 steken een wit draadje door gehaald, zodat ik later precies kan zien wat de voorkant is. Zie foto hieronder.)
7 t/m 9. Haak 30 v.
10. Haak v, haak de 16 en 17e v samen, haak de 20e en 21e v samen, haak de 24e en 25e v samen (= 27 v)
11. Minder verdeeld 5 v (= 22 v)
12. Haak 22 v
13. Haak verder met de kleur van het bovenlijf (als je b.v. een truitje wilt maken) of ga verder in de kleur van het broekje; haak 22 v. Vul het lijfje op.
14. Minder verdeeld 5 v (= 17 v)
15. Minder verdeeld 4 v en sluit de toer met een hv. Laat ongeveer 15 cm over van de draad en breek dan  af en vul het lijfje verder op.



Afwerking
Naai het kopje vanaf de roze snuit geteld met de 7e t/m 12e toer op de hals. Geef het kopje de gewenste stand.


Heel veel haakplezier en morgen gaan we verder met de pootjes!

9 opmerkingen:

  1. Leuk hoor om een muizen CAL te organiseren.

    Ik hou het bij mijn ene muis want al die ego's bij elkaar....
    Maar ik blijf jouw muizen familie wel volgen hoor.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je begrijpt dat ik het natuurlijk niet kon weerstaan ,goeie tip met dat begindraadje van de toer echt handig,ja dus lekker het lijfje even aan het doen ,gr marloeskreatief .
    Koppie klaar ik ben ook gek op muizen zolang ze niet echt zijn dan hè

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het lijfje straks nog even maken.
    Groetjes van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klaar! Ik ben blij dat ik deze CAL tot nu toe goed kan bijbenen nu het vakantie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk dit! Net het kopje en de oortjes gedaan, nu het lijfje!

    Groetjes Sietske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zomaar even bij je langs gekomen, respect voor al je werk! groetjes en een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...