Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 februari 2013

Meebreideken: de blokken aan elkaar...

Vandaag wil ik jullie laten zien hoe ik de blokken van de deken aan elkaar zet.
Dat is een flinke klus, die je heel goed in delen kunt aanpakken.



Als ik een blok gebreid heb, maak ik het meestal iets vochtig met de plantenspuit en leg ik het tussen twee handdoeken te drogen. Daarbij let ik er goed op of de randjes glad liggen.
Bij sommige blokken gaat dit wat lastiger en gebruik ik natte vaatdoekjes, het blokje spuit ik dan niet nat.
Door het 'gewicht' trekt het blokje meestal tijdens het droogproces goed in vorm.
Je kunt ook een kussen gebruiken en daar het iets vochtige blokje met kopspeldjes vastzetten en op deze manier spannen.



In mijn deken gaan er 10 blokken in de breedte, dat noem ik een rij. Ik maak de blokken als volgt aan elkaar:
- leg twee blokjes met de goede kant naar boven naast elkaar, controleer of je het blokje per ongeluk niet op z'n kop hebt gelegd, dat kun je soms bijna niet zien, maar wel als je naar de opzetrand kijkt...
- gebruik het restje opzetdraad en doe dit door een naald, ga met de naald steeds links en rechts door het uitsteekseltje/lusjes van de ribbelsteken, om en om...
- trek de draad voorzichtig omhoog na een aantal steken en herhaal.
- bovenaan de blokjes zet je draad vast nadat je de rekbaarheid hebt gecontroleerd van de naad, dat is even goed kijken en voelen...
- laat de draad bovenaan de blokjes hangen, die heb je misschien nog nodig als je de rijen aan elkaar gaat zetten

Even een draadje in kleur zodat je de uitsteekseltjes/lusjes goed kunt zien...

Daarna zet ik twee rijen aan elkaar. Dat vind ik lastiger om te doen dat de blokken aan elkaar maken.
Je hebt bij de bovenste rij te maken met de opzetrand en met de rij eronder met de afhechtrand.
Je moet proberen deze twee zo onzichtbaar mogelijk aan elkaar te zetten met de losse uiteindjes.


Ik steek heen en weer door telkens een lusje op te nemen van de opzetrand van het ene blokje en de afhechtrand van het andere blokje. Je gebruikt ongeveer evenveel steken voor de blokjes, maar probeer goed vooruit te kijken of zet speldjes, zodat je aan het einde van de blokjes wel goed uit komt. Soms moet je een beetje smokkelen, want niet alle blokjes zijn exact even breed.


Ik naai de blokken met de rechte maassteek aan elkaar. Dat gaat als volgt.
  • steek in een lusje en ga recht naar de overkant
  • haak de draad door
  • steek in het lusje naast het lusje waar je draad uitkomt
  • ga weer recht naar de overkant
De volgorde van de blokken is natuurlijk helemaal aan jullie! Zelf heb ik zoveel mogelijk de structuur en ajourblokjes afgewisseld. Maar doe het vooral zoals je het zelf mooi vindt!


19 opmerkingen:

  1. bedankt voor de duidelijke uitleg! Als ik wat meer blokken heb kan ik ze ook aan elkaar maken ! Nog druk bezig de makkelijke blokken eruit te pikken:) Ben ondertussen wel heel erg nieuwsgierig hoe jouw deken er al weer uitziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Elizabeth, wat zet jij je blokken mooi aan elkaar! Precies een gekochte deken :) Maar je hebt dan ook tot nu toe alleen nog maar hele mooie lapjes gebreid, dus dat kan niet missen.
    Alvast bedankt voor de uitleg, daar kunnen we zeker nog iets mee doen in de toekomst.
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat,fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent een echte Pietje Precies, of niet? Als ik zie hoe netjes je alles aan elkaar zet, dan kan ik daar nog wat van leren ☺.
    Ik denk dat het een prachtige deken gaat worden. Wordt het groot genoeg om op je bed te leggen, of heeft het een andere bestemming?
    Ik zat trouwens uit te kijken naar een volgend berichtje over je secret. Maar nee hoor, je laat ons nog langer in spanning. En rustig afwachten is niet mijn sterkste kant, hoor ;-)
    Elizabeth, ik wens je een heel fijn weekend. Heb je komende week ook vakantie? Lekker even bijtanken.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De deken is groot genoeg voor ons bed, maar ik weet nog niet of ik hem als sprei ga gebruiken..
      Volgende week nog geen vakantie hoor, het duurt hier nog een weekje.

      Verwijderen
  5. Fijn uitgelegd, word het zeker heel netjes.
    Fijn weekeinde gewenst.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig, wat een mooie, duidelijke uitleg.
    Dit gaat een supermooie deken worden. Ik begin wel een beetje nieuwsgierig te worden naar het resultaat....
    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een klus is dit!
    Ik vind een trui in elkaar zetten al een ramp!
    Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van je deken!

    Ik wens je een heel fijn weekend!

    Liefs, Juliëtte


    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is een duidelijke uitleg Elizabeth en wat heb je een mooi patroon gebreid!
    Fijn weekend en groetjes,
    Hetti

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van je Wolvenmeisje kwam ik op de deken terecht! Wat word de deken mooi!!
    En zo bijzonder met al die verschillende gebreide blokken. Ik heb je veeel te weinig gevolgd. Je moet er wel zo'n fijn gevoel bij hebben als ik met mijn deken. Al vind ik hem nu wel een beetje te groot om aan te werken. Je kan hem niet even wegleggen/opppakken.. Ik ben benieuwd welke rand je hebt gekozen. De tweede lijkt me wel heel erg mooi.
    Vriendelijke groeten, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zie jebreideken voorbij komen en ben ook begonnen. Kun je de blokken ook aan elkaar haken? Lijkt mij makkelijker namelijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk dat het wel kan. Ik zou het gewoon even proberen met een paar blokken...

      Verwijderen
  12. Reacties
    1. Je zou banen kunnen breien, dat scheelt de helft... Maar dan kun je achteraf de blokken niet meer mixen..

      Verwijderen
  13. Wel eerst de blokken afzonderlijk breien en daarna aan elkaar breien bedoel ik eigenlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar hoe ga je dan weer afkanten?

      Verwijderen
    2. Moet ik zelf ook even kijken of dat wel lukt, anders toch maar aan elkaar haken, ik brei trouwens alles op pennen 3. Lapjes worden dan precies 20x20 bij mij

      Verwijderen
  14. Kan je ze ook aan elkaar breien op de breiring of loom

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...