Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 februari 2013

Meebreideken blok 88: Pennant pattern...



Dit blok heet Pennant pattern en komt ook weer uit de Arsenic old lace afghan van Corina.
Pennant is het engelse woord voor wimpel, en dat is goed te zien in dit blokje.
Het patroontje blijkt vroeger veel gebruikt te zijn om herensokken te breien...

Toen ik een stukje op weg was, vond ik het heel erg gaan lijken op een ander patroontje van de breideken, blokje 13 Vlaggetjes ... Maar toch zijn ze niet identiek, en daarom heb ik het maar niet uitgehaald.
Het breit vlot en gemakkelijk, dus wat houd je nog tegen?



Blok 88: Pennant pattern

Het aantal steken voor dit patroon moet deelbaar zijn door 5 plus nog eventuele kantsteken.
Zet 49 steken op en brei 3 naalden recht en daarna 1 naald averecht.
Let op: het motiefje begint dus aan de achterkant van je werk!
Toer 1: 2 rb.st – 45 av – 2 rb.st  (achterkant)
Toer 2: 2 rb.st – (1 av – 4 r) herhalen -  2 rb.st (voorkant)
Toer 3: 2 rb.st – (3 av – 2 r) herhalen – 2 rb.st (achterkant)
Toer 4: 2 rb.st – (3 av – 2 r) herhalen – 2 rb.st (voorkant)
Toer 5: 2 rb.st – (1 av – 2 r) herhalen – 2 rb.st (achterkant)
Toer 6: 2 rb.st – 45 av – 2 rb.st (voorkant)

Deze 6 toeren steeds herhalen totdat je een lapje hebt van ongeveer 19 cm.
Brei tenslotte nog 3 of 4 toeren recht en kant alle steken af.


Veel breiplezier!

10 opmerkingen:

  1. Weer een leukerd!

    Ik ga je dit weekend een hele lange mail sturen! Ik beloof het...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor!
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige steek zeg!

    Fijn weekend!

    Groetjes Ingrid.

    http://beerinnetje-knutsel.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik je beschrijving zo lees lijkt het inderdaad een simpel blokje. En toch heel mooi! dus deze kan ik ook lekker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt Elizabeth, misschien brei ik er wel sokken mee want dat doe ik het hele jaar door. Ziet er leuk uit!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn Heer Bommel heeft wel sokken gehad met dit patroontje. Ze waren licht paars. Het was begin jaren 70. Toen hadden we een periode met paars groen en geel. In de voet zat het patroon niet dat kan ik me nog goed herinneren. Fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben afgelopen najaar begonnen met breien en nu bijna verslaafd dankzij deze mooie patronen! Ik denk dat er in toer 5 een foutje zit: moet het niet 4r zijn?
    Groeten, Marijn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...