Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 juli 2012

Meebreideken blok 64: Engels borduurwerk



Het blokje van deze week had ik al heel lang opstaan. Om de één of andere reden vond ik het niet prettig breien totdat ik erachter kwam dat ik te strak breide voor dit motiefje.
In toer 4 en 8 moet je even doorkrijgen hoe die verlengde steek werkt...



Nu had ik ooit bij Peetjes breirol een hele goede uitleg gezien, verduidelijkt met foto's. 
Ik raad je aan om daar even een kijkje te nemen. 
In het berichtje onder de uitleg vind je ook nog een kopie uit het boekje waar dit patroontje vandaan komt, dat kan handig wezen als je graag met een diagram werkt. HIER vind je daar foto's van! En de werkwijze van de verlengde steek kun je daar ook lezen....


Blok 64 : Engels borduurwerk

Het aantal steken moet deelbaar zijn door 8 plus 4, en het heeft de voorkeur losjes te breien bij dit blokje.

Zet 48 steken op met naald nr.3,5 en brei 4 naalden ribbelsteek. Ga verder met naald nr. 4 èn aan de achterkant met het patroontje. Let op: alle oneven toeren worden dus aan de achterkant gebreid!!

Toer 1 en alle oneven toeren: 2 rb.st – 44 av – 2 rb.st
Toer 2: 2 rb.st – (4 r – 2 rs.br – 1 r.e.o.) herhalen, eindig met 4 r en 2 rb.st
Toer 4: 2 rb.st – (4 r – 1 r. verl. – 2 r – 1 r. verl.) herhalen, eindig met 4 r en 2 rb.st
Toer 6: 2 rb.st – (2 rs.br – 1 r.e.o. – 4 r) herhalen, eindig met 2 rs.br, 1 r.e.o. en 2 rb.st
Toer 8: 2 rb.st – ( 1 r. verl. – 2 r – 1 r. verl. – 4 r) herhalen, eindig met 1 r. verl. , 2 r , 1 r. verl. En 2 rb.st

Herhaal deze 8 toeren zo vaak als nodig om een lapje van 19 cm te krijgen. Brei tenslotte nog 3 of 4 naalden ribbelsteek (met naald nr. 3,5) en kant alle steken af.


7 opmerkingen:

  1. ziet er prachtig uit
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, wat een leukerd! Zo'n verlengde steek kan ook met haken, toch?

    Groetjes Henrike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er zo mooi uit,ik zou willen dat ik dat ook nog kon.
    Vroeger breide ik veel maar nu heb ik er geen geduld meer voor.
    Maar ik geniet steeds weer als ik je werkjes zie en denk dan wie weet begin ik er ook nog eens aan.
    Fijn weekend.
    Lieve groetjes Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het is een beeldschoon patroontje! Gaat op het stapeltje, hoor!!
    Fijn weekend, groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi patroontje! Lijkt inderdaad op Engels borduurwerk :)

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer zo'n mooi blok. Aan deze ben ik nog lang niet toe, ik ben net begonnen met de eerste blokken. Wat geweldig dat je al die patroontjes op je blog zet! Dank je wel. Ik ben met veel plezier weer aan het breien geslagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...