Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 18 augustus 2011

Speldenkussentje breien met hartje


Dit kussentje maakte ik al een tijdje geleden. Ik vind de foto bepaald niet geweldig, maar het kussentje is inmiddels verkocht op de rommelmarkt, dus kan ik er geen nieuwe van maken...
Het is een leuk en piepklein werkje zo voor even tussendoor. Het witte hartje wordt toer voor toer ingebreid. Wel opletten dat je geen gaatjes krijgt en de draden goed wisselt.
Als je er een lusje aan maakt, kun je 'em ophangen en ook als kraamcadeautje doet dit kussentje het leuk!
Ik geef graag patroontjes weg, dus wie zin heeft kan meteen beginnen!

Speldenkussentje met ingebreid hartje

Kies twee kleuren wol of katoen. Een kleur voor de ondergrond en een kleur om het hartje in te breien. Kies bijpassende breinaalden. Brei aan het begin van elke naald een kantsteek; haal de eerste steek alleen maar af. Dat geeft bij het aan elkaar haken van de voor- en achterkant veel gemak!

Zet 21 steken op in de basiskleur en brei 3 naalden tricotsteek. Begin dan aan de voorkant met het inbreien van het hartje, zie de teltekening. Begin onderaan, precies in het midden komt de eerste inbreisteek van de andere kleur. Iedere rij hokje stelt een naald voor.  Als je van kleur wisselt, zorg er dan voor dat je de draden altijd een keer goed om elkaar heen haalt aan de achterkant van je werk, anders komen er later gaatjes. Aan de bovenkant van het hartje moet je vaker wisselen van kleur.
Sluit na het hartjespatroon af met 3 naalden tricotsteek en kant af in de volgende naald.

Voor de achterkant van het kussentje brei je een vierkantje in tricotsteek met de basiskleur. Ook nu zet je 21 steken op en je breit net zolang door als nodig is om dezelfde maat te krijgen als het lapje van de voorkant.  Kant dan ook de steken af.

Leg de lapjes met de verkeerde kant op elkaar en haak aan de goede kant de lapjes aan elkaar vast met vasten. Zorg dat je aan de zijkant steeds 2 draadjes oppakt, anders wordt het niet gelijkmatig. Na 3 zijkanten vul je het kussentje en dan haak je het laatste stukje dicht. Maak er eventueel nog een ophanglusje aan.




















X
X
X
X





X
X
X
X



X
X
X
X
X
X



X
X
X
X
X
X


X
X
X
X
X
X
X

X
X
X
X
X
X
X


X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X


X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X


X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X



X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X




X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X





X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X






X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X







X
X
X
X
X
X
X
X
X








X
X
X
X
X
X
X
X
X









X
X
X
X
X
X
X











X
X
X
X
X












X
X
X
X
X













X
X
X















X









3 opmerkingen:

  1. Ja van mijn hond krijg ik veel liefde...hij voelt ons perfekt aan ...nu ik ziek ben wijkt hij soms niet van mijn zijde...die voelen dat zo goed aan ...en staat ook altijd met zijn neus vooraan overal bij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het patroontje, wat een heerlijk zoet gekleurd kussentje. Het lijkt wel zo'n snoepje (van die ouderwetse snoepkussentjes) Je zou er een hele fruitschaal vol van kunnen breien (hihi) Met hartjes en streepjes. Leuk om restjes op te maken. (patroontje opgeslagen) Ik moet nodig mijn pc eens gaan opruimen, want overal staan ideetjes en patroontjes .. nu nog tijd haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattig patroontje. Daar ga ik zeker gebruik van maken!
    Ik miste je een paar dagen, maar nu blijkt dat mijn eigen blog de geschiedenis niet bijwerkt en nu kan ik zomaar twee blogjes tegelijk van je lezen. Gezellig!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...