Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

zaterdag 26 maart 2011

Blok 8 van het meebreideken: Madeliefjesladder

Het wordt tijd voor blok 8; er zijn inmiddels weer twee weken voorbij sinds het laatste blok. Omdat ik bezig ben met het bloementhema moet het meebreideken er ook aan geloven; bloemen dus..


Het is een ajourmotiefje; door op bepaalde plaatsen steken samen te voegen en ergens anders weer een omslag te maken ontstaat het patroontje. Veel plezier met het breien!

Blok 8: Madeliefjesladder

Opzetten 47 steken met naald 3,5. Brei 4 naalden ribbelsteek en dan nog een naald av. waarbij je de twee eerste en twee laatste steken ribbelsteek (rb.st) breit.

Madeliefjesladder
Dit patroon heeft 18 toeren. Alleen de heengaande/oneven toeren worden beschreven. Alle teruggaande/ even toeren als volgt breien: 2 rb.st – 43 av – 2 rb.st.
Afkortingen/uitleg:
·         rb.st = ribbelsteek
·         r.e.o. = rechte eenvoudige overhaling: 1 st. r. afhalen, 1 st. r. breien, afgehaalde steek erover heen halen
·         o = omslag
·         r.s.br = recht samen breien

Toer 1:   2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o – 3 r – 2 r.s.br – 1 0 - 4 r – 1 o – 2 r.s.br* ,                       
                herhaal vanaf * (totaal 3x), eindig met 1 r – 2 rb.st.
Toer 3:   2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o – 2 r – 2 r.s.br – 1 o – 1 r – 1 o -  1 r.e.o. – 2 r –
           1 o – 2 r.s.br*, herhaal vanaf * (totaal 3x), eindig met 1 r, 2 rb.st.
Toer 5:   2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o- 1 r – 2 r.s.br – 1 o – 3 r – 1 o -1 r.e.o. – 1 r – 1 o  – 2
                r.s.br *, herhaal vanaf * (totaal 3x), eindig met 1 r, 2 rb.st.
Toer 7:   2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o – 2 r.s.br – 1 o – 5 r – 1 o – 1 r.e.o. – 1 o –
           2 r.s.br *, herhaal vanaf * (totaal 3x), eindig met 1r, 2 rb.st.
Toer 9:   2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o – 2 r – 2 r.s.br – 1 o – 1 r (achter insteken) – 1 o
           – 1 r.e.o. – 2 r – 1 o -2 r.s.br*, herh. vanaf * (totaal 3x),
           eindig met 1 r, 2 rb.st
Toer 11:  2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o – 3 r – 1 o - 2 st. r afhalen + 1 r + de afgehaalde
           st.eroverheen halen – 1 o -3 r – 1o -2 r.s.br*, herhaal vanaf *
           (totaal 3x), eindig met 1 r, 2 rb.st
Toer 13:  2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o – 2 r -1 r.e.o. -1 o – 1 r (achter insteken) -1 o –
           2 r.s.br – 2 r – 1 o - 2 r.s.br*, herh. vanaf * (totaal 3x), eindig met
           1 r – 2 rb.st
Toer 15: 2 rb.st - * 1 r – 1 r.e.o. – 1 o – 9 r - 1 o – 2 r.s.br - *, herhaal vanaf *
                (totaal 3x), eindig met 1 r , 2 rb.st
Toer 17:  als toer 15

Deze 18 toeren vormen het madeliefjespatroon, ik heb dit 3x gedaan om aan 19 cm te komen.
Het blok afsluiten met 4 naalden ribbelsteek, waarbij je in de laatste naald alle steken afkant.

6 opmerkingen:

  1. Wat mooi! ben ook erg benieuwd! Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat ziet er leuk uit, bedankt maar weer voor het patroon, ik volg de rest via je blog van nu af aan

    groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben via via hier beland, heb nu alle patronen dat ik vond opgeslagen maar ik mankeer er toch nog volgens ik zie.
    Zou graag deze blokken maken maar waar vind ik de ontbrekende blokken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle blokken van de deken vind je bovenaan via de pagina van 'brepatronen meebreideken'.
      Als je specifieke vragen hebt, mag je me ook mailen. M'n email kun je vinden in m'n profiel.

      Verwijderen
  4. Heb ze gevonden had verkeerd gekeken intussen alle opgeslagen op me tablet en ga er zo aan beginnen. De vorderingen kan je op me blog http://haakfreubel.blogspot.be/ vinden.

    Zou nog graag willen weten houje die labels zo mooi links krijgt. Ik heb ook labels maar zijn niet te zijn aan me zijkant van me blog.
    grts

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...